پس از برکناری رضا تقی پور از وزارت ارتباطات و سرپرستی نیکزاد بر این وزارتخانه، زمزمه نخستین تغییرات در این وزارتخانه دو روز پس از مراسم معارفه به گوش میرسد.
در بخشهای دولتی از جمله وزارت ICT یکی از مواردی که همواره مورد توجه قرار داشته، بحث حفاظت از حق تصدیگری بوده است و در این میان این که چه بخشهایی را میتوان به بخش خصوصی سپرد موضوعی است که جای بحث و بررسی دارد اما تاکنون تجربه خصوصیسازی در ایران تجربه موفقی نبوده است
این طرح دو فوریتی که به امضای ۲۴ نفر از نمایندگان رسیده با هدف تامل کافی در تداوم ادغام وزارتخانهها و تعیین تکلیف شرح وظایف وزارتخانهها ادغام شده فعلی و جلوگیری از ادغام شتابزده در این راستا تا پایان دورهی دولت نهم مطرح شده است.
ما باید در بحث پدافند غیرعامل به این نکته توجه کنیم که در شرایط فعلی کشور با چه مسائل و موانعی برخورد داریم تا در زمینههای مختلف برای پدافند غیرعامل توجه و مداقه صورت گیرد.
انتشار گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی مبنی بر عقب ماندن بخش فناوری اطلاعات از اهداف برنامههای توسعه پنجساله و بهویژه ایجاد فاصله و شکاف تاریخی میان اهداف سند چشمانداز و جایگاه فعلی کشور در این حوزه، بر وجود بحران در این حوزه صحه میگذارد.
باید دید که آیا مجلس و دولت بر سر این موضوع به توافق میرسند و سپس در مورد وزیر صحبت کرد و اگر دولت بنده را معرفی کند، باید از مجلس رای اعتماد بگیریم اما اگر هر اتفاق دیگری بیافتد فکر نمیکنم لازم باشد برای ادامه کار خود در وزارت راه و شهرسازی نیاز به رای اعتماد مجدد داشته باشم.
سه تهدید در کشور داریم؛ تهدید نظامی، اقتصادی و تهدید سایبری که در حال حاضر آمریکا باتمام مؤلفههای قدرت اقتصادی خودش، تهدیدات اقتصادی علیه ما به کار گرفته است. جلالی خاطر نشان کرد : ما در حاضر درگیر جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم.
ایشان از وزرایی هستند که به سختکوشی و پرکاری مشهورند و ما برای ایشان آرزوی توفیق داریم و تاکید داریم که با استفاده از نیروهای موجود امور این بخش را پیگیری کنند.
موفقیتهای چشمگیر ایشان در این حوزه موجب شد که او در سطح بین المللی به شخصیتی تبدیل شود که در زمان تحریمها دو بار اسم او جزو افرادی قرار گرفت که نمیتوانست به کشورهای دیگر وارد شوند.
هر شخصی به این دولت میآید با احترام وارد میشود، اما وقتی می رود با اخم است، اما باید بدانیم که این آمدنها و رفتنها مثل کار خداست که اولاد، ثروت و سلامت را میدهد و آن را میگیرد و ما حکمت آن را نمیدانیم و خوی متعالی این است که وقتی رفتیم هم مانند روز اول خوب و خوش باشیم.
البته در این وزارتخانه ما بخش ارتباطات که همان مخابرات خودمان است را فروختیم. با اینکه درآمد بسیار بالایی داشت اما به هرحال نوش جان آنهایی که آن را خریدند ولی باید برای بخش فناوری اطلاعات تدبیری کنیم و بهتر این است که این بخش خود را حفظ کند و همچنین بتواند در حوزه تولید ثروت فعالتر باشد.
"بالاخره من مهندس عمران هستم، فوق لیسانس مدیریت دارم، ضمن آنکه در دنیا بحث حملونقل و ارتباطات یک وزارتخانه است" و همچنین "باید معارفه انجام شود تا من برنامهها را اعلام کنم اما این تصمیمی است که دولت گرفته و من به عنوان سرباز نظام آرزوی خدمت به کشور بزرگ ایران را دارم."
این وزارتخانه برای سایر وزارتخانه ها، زیرساختهای توسعه ای را فراهم می کند و حتی در سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی نیز از جمله مواردی است که بر حاکمیت آن تاکید شده است.
حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات یك حوزه كلیدی و تاثیرگذاری بر اقتصاد است و احتیاج به فردی دارد كه متخصص این حوزه باشد، صرف داشتن مهندسی عمران نمیتواند یك تخصص در این حوزه محسوبشود، البته ما منكر تواناییهای جناب نیكزاد نیستیم ولی ایشان از نظر ما در حوزه وزارت راه و شهر سازی موثرخواهد بود و لاغیر.
در جلسه کمیسیون صنایع و معادن، پیشنهاد تصویب طرح دو فوریتی در مجلس مطرح شد که بر اساس آن در مدت باقی مانده از دولت دهم، هرگونه ادغام و جابهجایی سازمانها یا موسسات بین وزارتخانهها یا الحاق آنها به نهاد ریاست جمهوری ممنوع شود.
اعتقاد اغلب نمایندگان مجلس و اینجانب این است که ادغام وزارتخانههای راه و شهرسازی و ارتباطات و فناوری اطلاعات کاملاً غیرتخصصی و با هدف خاص صورت گرفته است و مجلس چنین اجازهای را نمیدهد.
ادغام وزارت ارتباطات یکپارچگی سیستم ارتباطی کشور را بهم می زند و به حاکمیت فضای فرکانسی که به نوعی در شرایط حاضر به مثابه حاکمیت سرزمین می ماند خدشه وارد می کند.
دولت برای تشکیل وزارت امور زیربنایی باید به مجلس لایحه بدهد و با تغییر اخیر رییس جمهور در خصوص دو وزارتخانه راه و شهرسازی و ارتباطات وفناوری اطلاعات نشان میدهد که در دولت مقدماتی برای پیاده شدن این تصمیم در جریان است.